I løpet av to intense uker fikk et knippe elever ved Danvik Folkehøgskole fordypet seg i banebrytende og fremtidsrettet teknologi, best kjent som Virtuell Produksjon. De fikk en innføring i Unreal Engine, en avansert spillmotor som gjør det mulig å skape virtuelle miljøer, og dannet grunnlaget for det som skulle filmes i studio med en LED vegg.
Virtuell Produksjon, et begrep som raskt vinner terreng innen moderne filmproduksjon, og representerer sammensmeltingen av den fysiske og virtuelle verden. Dette verktøyet er i hovedsak benyttet av store Hollywood-produksjoner, men nå også tilgjengelig for langt flere etterhvert som kunskapen øker. Filmlærer Bjørn Erik Pihlmann Sørensen har selv vært på opplæring i utlandet og henter hjem en kompetanse Danvik nå stolt kan tilby elevene for neste skoleår.
Med mål om å gi elevene en grundig forståelse av den underliggende teknologien i Virtuell Produksjon, ble noen elever invitert til å delta i en to-ukers forskningsbasert workshop. Elevene kom fra ulike studieretninger, men de hadde alle en felles nysgjerrighet for dette spennende faget. Muligheten til å utforske et fagfelt som ennå ikke er tilgjengelig i Norge, virket forlokkende for de heldige deltakerne.
- Jeg er utrolig glad, og føler meg heldig som fikk delta på Virtuell Produksjon. Skippa til og med lunsj noen ganger fordi jeg bare hadde lyst til å jobbe mer med alt vi hadde lært, forteller Line Rogstad, som til vanlig går Spilldesign og Grafikk-linjen. Hennes interesse for 3D og film var bakgrunnen for at hun valgte å lære mer om hvordan dette kunne kombineres i Virtuell Produksjon.
Oppstarten fokuserte på innføring i Unreal Engine, hvordan programvaren fungerer og på hvilken måte den kan inspirere i en kreativ prosess. Elevene bygget et virtuelt miljø som til sist fungerte som bakgrunn på LED veggen i studio, hvor filmopptakene skulle skje. Den andre uken ble viet til å integrere all teknologien, inkludert LED-veggen, kran, kamera, dolly og trackingsystemet. Dette krever tålmodighet, utallige tester og feilsøking, ettersom flere teknologiske komponenter må sømløst spille på lag for å realisere potensialet i Virtuell Produksjon. Utstyret som brukes i slike produksjoner er kostbart, og skolen fikk god drahjelp fra Pixotope, Canon Norge og NCAM Zeiss. Bjørn Erik hadde også fått ekspertbistand fra den erfarne Unreal Engine-operatøren Torgeir Holm i Netron. Som læreren påpeker, er dette en svært kompleks prosess, men når alle komponenter spiller sammen og folk vet hva de skal gjøre, blir Virtuell Produksjon et utrolig spennende og kreativt verktøy å benytte. Dette faget passer både for de med visuell kreativ forståelse og de med teknisk interesse. Det viktigste av alt er imidlertid nysgjerrighet overfor ny teknologi, ettersom denne formen for produksjon utvikler seg raskt og utvilsomt vil spille en avgjørende rolle i fremtidens mediebransje.
Da elevene holdt på med sine produksjoner i studio kom også NRK innom for å få med seg inovasjonen som fant sted på Danvik. Du kan se reportasjen NRK lagde her.
Lurer du på hva Virtuell Produksjon er? Filmlærer Bjørn Erik Pihlmann Sørensen forklarer mer hvordan det hele foregår her.