Etter to dager med tett faglig påfyll bar det inn i kinomørket for de tredve filmelevene som har tatt turen til Berlinalen, verdens største publikumsfestival. Det var kortfilm på programmet med filmer fra flere verdenshjørner. Allerede dagen før hadde filmelevene et eksklusivt møte med regissør og produsent fra festivalfilmene.

Kino

Etter kinovisning bar turen videre til Holobay, som driver med virtuell produksjon. I deres lokaler fikk elevene prøve og se hvordan teknologien kan benyttes. Teste det virtuelle kamera var populært, en skulderigg utstyrt med tracking og monitor hvor elevene selv kan styre utsnittet inne i det virtuelle universet, akkurat som om man har et kamera i virkeligheten.

Holobay

Fabian Schmid ved Holobay har etterhvert opparbeidet seg bred kompetanse innen virtuell produksjon og ga elevene ett teknologisk dypdykk som inspirerte for nye oppdagelser.

1899

Spesielt spennende var møte med produksjons designeren av den storslåtte Netflix-serien 1899. Dramaserien ble laget under pandemien og begrensingene gjorde at filmskaperne måtte tenke helt nytt. Et stort studio ble bygget i rekordfart og fikk installert LED panel hvor produksjonsdesigner Udo Kramer ble utfordret til å kombinere helt ny teknologi med tradisjonell scenografi. Resultatet ble storslåtte scener med skip og hav inne i studio projektert på skjermene, en teknologi som ved hjelp av spillmotoren Unreal Engine gir en tredimensjonal opplevelse. Udo fortalte engasjert om hvordan dette har kommet for å bli og allerede har startet en revolusjon innen filmproduksjon.

Udo

Dagen ble avrundet på European Film Market, hvor salg og kjøp av film foregår denne uken under festivalen. Filmelevene fikk audiens og fikk med seg filmsuvenirer fra alle verdensdeler.

Marked
Erik