Flere mediebyråer drives av danvikinger. Et av dem er Scream Media. Scream ble startet av en gjeng med frilansere for 3 år siden, og i år produserer de blant annet Spellemannsprisen for NRK. Her forteller de om veien inn i mediebransjen og deler sine beste tips.
På noen få år har byrået med 9 ansatte bygget seg opp en god portefølje med arbeid innen musikkvideo, kampanjer og TV. De har blant annet levert innhold til Farmen, 71 grader Nord, Kompani Lauritzen og nå altså Spellemannsprisen. 4 av de 9 ansatte er tidligere danvikinger.
Årets Spellemann er produsert av danvikinger
Vi tok en prat med daglig leder og fotograf Martin Litwicki og praktikant Håkon Sandvand.
Hvordan går det for tiden, Martin?
– Det har vært sinnssykt mye å gjøre i det siste, men det er gøy. I det siste har vi produsert store deler av Spellemannsprisen, blant annet musikkvideoer og selve prisutdelingen. Det begynte med at vi ble spurt om å levere litt innhold for NRK, men ballet raskt på seg da de skjønte at vi hadde mer kapasitet.
Scream Media produserer store deler av Spellemann 2021 for TV. Mange av de ansatte kommer fra Danvik. Foto: Scream Media
Praktikantlivet
Både Martin og Håkon har gått på Danvik folkehøgskole. Håkon har vært praktikant i skoleåret 2020-2021 gjennom skolens mediepraksis-tilbud, og har dermed fått sitt første ordentlige møte med arbeidslivet. I løpet av året har Håkon deltatt på flere produksjoner, blant annet musikkvideo for Matoma og Michael Bolton, og jobbet med alt fra lyd til transport og etterarbeid.
Hvordan har praksisåret vært, Håkon?
– Det er stas å jobbe med denne gjengen! Jeg ser at det er fordeler med å jobbe i et mindre selskap. Jeg får komme tett på, blir kjent med alle, og får veldig varierte oppgaver.
Martin skyter inn at byrået har positive erfaringer med å hente praktikanter fra Danvik:
– Danvikingene er ikke bare teknisk gode, men også sosialt gode. Det er viktig i bransjen. Vi er en gjeng som jobber tett, og det er viktig at alle har riktig mindset. Håkon har bidratt til å løse mange utfordringer i løpet av året hos oss selv om han ikke har så lang erfaring ennå. Antall år med utdanning er ikke alltid det viktigste – jeg synes holdninger og motivasjon veier tyngst.
Håkon er praktikant i Scream. Foto: Scream Media
Om veien inn i mediebransjen
Martin startet Scream Media i 2018 sammen med kollega Ørjan Aslaksen, Sondre Hogsnes, Herman Hjelkrem, Peder Opland og Aleksander Ramsland. De hadde allerede jobbet sammen på flere prosjekter som frilanse fotografer i forkant av etableringen. Det ble etter hvert tydelig for dem at de burde starte et firma sammen, slik at de kunne ta på seg større oppdrag.
– Noe av det viktigste jeg kan råde dem som er ferske i bransjen til, er å kjøre på. Ta initiativ. Vær frampå. Og jobb med flinke folk. Det er slik du får de jobbene du vil ha, sier Martin.
Hva slags folk bør satse på mediebransjen?
– Jeg mener at det er en fordel å være kreativ, sier Håkon. Det er samtidig rom for mange typer mennesker – både dem som setter ting i system, og dem som tenker utenfor rammene. Det viktigste er at du har et ønske om å formidle.
– I tillegg er det en fin egenskap å være organisert, og å se hva man selv kan bidra med uten alltid å måtte bli fortalt hva man skal gjøre, tilføyer Martin.
Tips til dagens unge
Vi spurte: Hvilke råd ville dere gitt til dere selv som 19-åringer?
Her er Martin og Håkons tips til deg som er ferdig med VGS og nysgjerrig på mediebransjen.
- Utnytt tiden du har nå. Finn ut hva du er interessert i, og gjør mest mulig av det.
- Søk Danvik. Der får du utstyr, tid, læring og nettverk. (Og kanskje praksisplass!)
- Produser så mye som mulig, bygg en portefølje.
- Ikke vær redd for å kontakte folk og bedrifter og be om å få jobbe gratis for dem.
- Vit at det alltid er behov i bransjen og plass til deg.
- Bygg nettverk og prøv å jobbe med folk som er flinkere enn deg selv.
- Hiv deg ut i det!
Flere av de ansatte i Scream Media har gått på Danvik; Ørjan Aslaksen, Martin Litwicki, Sondre Hogsnes, Martin Fredriksen, og foran Håkon Sandvand. Bildet er tatt under produksjon av Spellemannsprisen 2021. Foto: Scream Media