Bjørn Erik Pihlmann Sørensen er filmskaper, lærer på filmlinjen og reiseleder for Danvik-elevenes tur til Berlinalen, en av verdens største filmfestivaler. I år ble turen arrangert for 12. gang og vi ville stille turens planlegger noen spørsmål om hvordan en slik begivenhetsrik tur blir til.
Hvorfor har valget falt på nettopp denne festivalen?
Først og fremst mener jeg at Berlin som festivalsted er ypperlig som reisemål for en studietur, en smeltedigel av kunst, kultur og politikk med et historisk bakteppe. Dette er en festival som ikke bare byr på film for publikum, men er også et sted hvor bransjen møtes i og rundt markedsarrangement European Film Market (EFM). Det gjør bransjen mer tilgjengelig for oss når vi skal planlegge et godt forankret program for våre filmelever.
Hvordan jobber du med å sette sammen et interessant og lærerikt program for elevene? Og hva er de største utfordringene ved en slik tur?
Det å møte filmskapere fra inn og utland er vel så viktig som å se film. Varemerket for turen har over tid derfor blitt de personlige meet & greet hvor inviterte filmskapere besøker oss for å dele sine erfaringer og komme med gode tips til de gryende unge filmtalentene vi har på Danvik. Filmskaperne som møter Danvikelevene er aktuelle med filmer i det offisielle filmprogrammet under Berlinalen, eller de har en tilknytning til filmlærernes nettverk. Filmlinjens årlige tur har også gitt oss gode kontakter med festivalen, som gjør at det er enklere for oss å få tilgang til filmvisninger og andre arrangementer. En klart mye større utfordring for 12 år siden da turen var i sin spede begynnelse. Det å bringe meg seg en gruppe på nærmere førti elever og ledere kan være en krevende øvelse på en av verdens mest travleste filmfestivaler. Elevene forstår nok ikke helt maskineriet som foregår, da det er flere endringer og tilpasninger som pågår i kulissene under hele oppholdet for å få gitt elevene en unik studietur.
Hva er de største fornøyelsene?
Når vi etter en hektisk uke med mange inntrykk kan oppsummere med at de filmene vi valgte å se og de filmskaperne som møtte oss er blant prosjektene som gjorde seg bemerket under Berlinalen, da synes jeg det er moro å arrangere tur for Danvikelevene. I år ble det sølvbjørn til kortfilmen Filipiñana og regissøren Rafael Manuel, som også sammen med sitt filmcrew besøkte oss i begynnelsen av turen. Den svært kontroversielle filmen DAU. Natasha fikk pris for fremtredende kunstnerisk uttrykk (foto) og D’Innocenzo brødrene fikk sølvbjørn beste manus for filmen Favolacce (Bad Tales). Begge filmer skapte begeistring og diskusjon blant våre elever etter filmvisning.
Hvilke inntrykk og kunnskaper håper du elevene sitter igjen med?
Jeg håper at turen inspirerer til å oppdage andre perspektiver, filmer med utrykk og fortellinger som elevene ellers aldri ville sett. Møter med filmskapere som gir inspirasjon og driv for egen karriereutvikling. Klarer vi å få til noe av dette er mye av oppgaven gjort. Og selvfølgelig det å være sammen som gruppe er god folkehøgskoletradisjon, en sosial verdi som styrker dynamikken i filmklassen. Filmfestival er i seg selv uansett en stor sosial happening – et minne for livet.
Les om to av filmelevenes opplevelser under årets tur her!