Velkommen til spillinjen!
Den beste måten å lære seg å lage spill på, er ved å bare sette i gang å lage dem. På Spilldesign og Grafikk fokuserer vi derfor på det praktiske fra dag èn.
Du behøver ikke kunne noe om spillutvikling for å begynne på spillinjen. Alle elever i klassen får den samme innføringen i spillteori og tekniske verktøy. Enkelte lærer raskere enn andre, og på spillinjen har vi fokus på at alle skal hjelpe alle. Vi har alle noe vi kan lære av hverandre. Gjennom arbeidet med spillprosjekter, både individuelt og i gruppe, kommer du til å finne ut hva nettopp du er flink til og glad i å jobbe med.
Gjennom blant annet å skrive historier i Twine, scripte i Unity og 3D-modellere i Blender, vil du få innsikt bak kulissene til mediet vi alle elsker å elske - spill.
Her kommer du til å møte folk som er like begeistret for spill som du er. Det er ikke uvanlig for elever på spillinjen å finne venner de har for resten av livet.
Etter et år på spillinjen har du en rekke spill du kan skryte av at du har laget. Disse spillene er også uvurderlige hvis du skulle bestemme deg for å studere spill eller satse på en jobb i spillindustrien.
Hele klassen deltar på Konsoll i Bergen, Norwegian game awards og Global Game Jam.
Spillbedrift
For de som har fullført et år på spillinjen er det mulig å ta et
påbyggingsår med spill og entreprenørskap, hvor elevene skal utvikle og utgi sitt
eget spill som studentbedrift. Gjennom et folkehøgskoleår etablerer, drifter og avvikler de
firmaet i henhold til Ungt Entrepenørskaps
retningslinjer og får et ferdig spill på CV-en. Samarbeid mellom
førsteårselevene og spillbedrift-elevene kan være vel så lærerikt som
klasseromsundervisningen. Her er det mulighet for å teste hverandres
spill og få hjelp av noen som skjønner akkurat hva du prøver å få til.