Du gjør ideer til ferdige spill

Det vi gjør mest av på spillinjen er å lage spill. Du får bryne deg på å lage spill i mange forskjellige sjangre, både alene og i grupper. Vi bruker metoder fra industrien, tilpasser ambisjonsnivået, jobber effektivt og sørger for at flest mulig av spillene vi jobber med blir ferdige.

Vi skreddersyr utfordringer og nivåer til ulike spill

Det er forskjell på hva som er en god utfordring i et plattformspill og i et kjørespill. Vi tilpasser utfordringene til de ulike sjangrene, gjennom level design, innhold og læringskurve.

Vi visualiser levende verdener og skikkelser

Enten vi jobber med 3D-modeller, sprites og pixel-art eller skaper bilder i hodet til spilleren gjennom en velskrevet tekst, er målsetningen nesten alltid den samme: appellerende og spennende verdener og karakterer spilleren ikke kan få nok av.

Du formidler gripende historier

Fortellingene vi skaper rundt spillet er med på å gi det mening, enten det er forhistorien som setter scenen for alt som skal skje, eller historiene spilleren selv skaper gjennom sine handlinger.

Skap en engasjerende spillopplevelse

Gameplay er kongen, og godt gameplay setter spilleren i sentrum. Vi bruker mye tid på å teste spillene vi lager, tilpasse styringen og gi spilleren akkurat passe frihet.

Forstå teknologien bak spillene

Gjennom året får du erfaring med spillmotorer, scripting og andre tekniske løsninger som er helt kritisk for å kunne ferdigstille et dataspill. Vi bruker også brettspill som verktøy for å få forståelse av hvordan ressurser håndteres i spill generelt.

spillelever
spillelever


Velkommen til spillinjen!

Den beste måten å lære seg å lage spill på, er ved å bare sette i gang å lage dem. På Spilldesign og Grafikk fokuserer vi derfor på det praktiske fra dag èn.

Du behøver ikke kunne noe om spillutvikling for å begynne på spillinjen. Alle elever i klassen får den samme innføringen i spillteori og tekniske verktøy. Enkelte lærer raskere enn andre, og på spillinjen har vi fokus på at alle skal hjelpe alle. Vi har alle noe vi kan lære av hverandre. Gjennom arbeidet med spillprosjekter, både individuelt og i gruppe, kommer du til å finne ut hva nettopp du er flink til og glad i å jobbe med.

Gjennom blant annet å skrive historier i Twine, scripte i Unity og 3D-modellere i Blender, vil du få innsikt bak kulissene til mediet vi alle elsker å elske - spill.

Her kommer du til å møte folk som er like begeistret for spill som du er. Det er ikke uvanlig for elever på spillinjen å finne venner de har for resten av livet.
Etter et år på spillinjen har du en rekke spill du kan skryte av at du har laget. Disse spillene er også uvurderlige hvis du skulle bestemme deg for å studere spill eller satse på en jobb i spillindustrien.

Hele klassen deltar på Konsoll i Bergen, Norwegian game awards og Global Game Jam.


Spillbedrift

For de som har fullført et år på spillinjen er det mulig å ta et påbyggingsår med spill og entreprenørskap, hvor elevene skal utvikle og utgi sitt eget spill som studentbedrift. Gjennom et folkehøgskoleår etablerer, drifter og avvikler de firmaet i henhold til Ungt Entrepenørskaps retningslinjer og får et ferdig spill på CV-en. Samarbeid mellom førsteårselevene og spillbedrift-elevene kan være vel så lærerikt som klasseromsundervisningen. Her er det mulighet for å teste hverandres spill og få hjelp av noen som skjønner akkurat hva du prøver å få til.

Linjespesifikke studieturer
2
🇳🇴
Bergen
For linjene:
Spillbedrift, Spillutvikling
Les mer
🇳🇴
Trondheim
For linjene:
Spillbedrift, Spillutvikling
Les mer
Felles studieturer
2
🇺🇸
USA (Hollywood/Los Angeles)
Les mer
🇮🇳
India
Les mer

Q&A

Mer Informasjon

Hvor kan jeg bo — og hva koster det?

På Danvik har vi 60 dobbeltrom og 30 enkeltrom, i tillegg til noen elevplasser for hjemmeboere. Se priser her.

Hvem er lærerne mine?

Lærerne på faget er Stein C. Llanos-Ytre og Mattis Delerud.

Stein har lang erfaring fra spillbransjen og undervisning i mediefag. Han har jobbet som spilldesigner i Danmark, Tyskland og Norge. Han har en Mastergrad i Medieteknologi og Spill fra IT-Universitet i København, og har lang erfaring som foreleser rundt om i landet.

Mattis er en renspikka spilldesigner med en forkjærlighet for level design og kommunikasjon. Med en variert bakgrunn fra flere typer media får du her en lærer som kan mye; radiovert og programredaktør, YouTuber, spillanmelder i NRK P3 Filmpolitiet. Mattis er også en av få spillutviklere i Norge som har vunnet en BAFTA-statuett for sitt arbeid på rytmespillet 'Size DOES Matter'.

Bachelorgraden i Spilldesign har han fra Norges Informasjonsteknologiske Høgskole i Oslo. Mattis studerte også ett år med psykologi på NTNU i Trondheim. På fritiden er Mattis en stolt nerd som elsker hunder og folk.