Spillbedrift er linja for deg som har fått blod på tann for spillutvikling, og som ønsker å utfordre og utvikle deg selv som en del av et team. Linja er et andreårstilbud på Danvik, likestilt med mediepraksisordninga. Det blir stilt høye krav til profesjonalitet og samarbeid. I all hovedsak behandles Spillbedrift mer som et selskap enn en folkehøgskoleklasse. I motsetning til Spillutviklingslinja som jobber med flere prosjekter i løpet av skoleåret, jobber Spillbedrift med ett prosjekt, hele skoleåret. På slutten av året har Spillbedrift et lanseringsklart produkt som Danvik lanserer.
Elevene som søker seg inn på Spillbedrift er vanligvis elever som nettopp har avslutta skoleåret sitt på Spillutvikling. Men hvem som helst kan søke. Det viktigste er at du har noe erfaring med spillutvikling fra før, og et genuint ønske om å jobbe med andre mot et større mål. For å søke studieplass må man levere søknad og CV. Alle som gjør dette blir kalt inn til intervju med linjelærer. Elevene blir deretter håndplukket av linjelæreren.
I begynnelsen av skoleåret registrerer klassen en studentbedrift i Ungt Entreprenørskap og Altinn. I tiden etterpå får bedriften, ved flere anledninger, i oppgave å presentere pitcher for et panel der blant annet linjelærer sitter. Dette simulerer hvordan det er å pitche for en utgiver. Når bedriften har presentert en rekke pitcer, bestemmer linjelærer og bedriften hvilken pitch som skal bli bedriftens prosjekt ut skoleåret.
Hvordan skoleåret for Spillbedrift ser ut avhenger av hvem som er i bedriften og prosjektet som velges, men det er noen fellesnevnere for hvert år; Sprint Planning, Daily Stand Ups og Sprint Review er en del av prosjektstyringsmetodikken SCRUM, som vi bruker. Ekstern playtesting av spillet skjer jevnlig. Arbeidslogger som skrives og publiseres ukentlig. Og månedlige 'dev streams'.
Et år på Spillbedrift er en mulighet til å kjenne på kroppen hvordan det er å leve av spillutvikling. Danvik følger opp elevene både som folkehøgskole, men også som utgiver/publisher; en unik mulighet ikke mange får. Etter et år på Spillbedrift er elevene klare for å fortsette som spillutviklere i egen bedrift, eller søke jobber ute i spillindustrien.