Meny

Spilldesign og Grafikk

Velkommen til spillinjen!

På spillinjen på Danvik får du et spennende år hvor du virkelig får utforske hva det vil si å lage spill, slik at du finner DIN vei videre, enten du liker å designe spillmekanikker, jobbe med det visuelle uttrykket, programmering eller en av de mange andre spennende og utfordrende rollene innen spillindustrien. Vi spiller, tester og diskuterer nye og gamle spill, besøker bransjemesser, spillstudioer, deltar på game jams og har gjesteforelesere fra bransjen. Men først og fremst lager vi spill!

Et år på spillinjen gir deg en grundig innføring i prosessen med å lage et spill fra idé til publiserbart produkt, og er et godt utgangspunkt for videre studier eller praksisplass i et spillselskap.

Spillbedrift

For de som har fullført et år på spillinjen er det mulig å ta et påbyggingsår med spillbedrift, hvor elevene skal utvikle og utgi sitt eget spill. Gjennom et folkehøgskoleår etablerer, drifter og avvikler de firmaet i henhold til Ungt Entrepenørskaps retningslinjer og får et ferdig spill på CVen. Samarbeid mellom førsteårselevene og spillbedrift kan være vel så lærerikt som klasseromsundervisningen – her er det mulighet for å teste hverandres spill og få hjelp av noen som skjønner akkurat hva du sliter med. 

Underviserne

Lærerne på faget, Stein C. Llanos-Ytre og Trond Vidar Johansen har lang erfaring fra spillbransjen og undervisning i mediefag.

Stein har jobbet som spilldesigner i Danmark, Tyskland og Norge. Han har en Mastergrad i Medieteknologi og Spill fra IT-Universitet i København, og har lang erfaring som foreleser rundt om i landet.

Trond har jobbet som spilldesigner og producer i gjennom en årrekke, og er selv gammel Danvik-elev! Han har jobbet på over 25 utgitte produkter.

 

SØK HER!

 

Studentarbeid

 

Se våre nyhetsaker HER

3D printen var en Yoda og vinneren ble Bendik Myklebust! Hva er bedre enn å ha en selvlysende Yoda på nattbordet for å gi litt lys i en mørk vinternatt? #danviklife #fhsliv #danvikspill #danvik3dprint ...

93 4

Spilldesign og Grafikk er i god gang med sitt første VR prosjekt! #danviklife #danvikspill #fhsliv ...

68 1

Stop horsing around! Spilldesign og Grafikk er i gang for fult! (Ingen hester ble skadet i dette innlegget) #danviklife #fhsliv #danvikspill ...

74 1

 

Gjesteforelesere

Gjennom lærerne på linjen har vi  et stort nettverk av bransjefolk som vi besøker og inviterer til oss. Tidligere har vi hatt besøk av gjesteforelesere fra Ravn Studio, Krillbite, Red Thread Games og Blizzard.

Undervisningen

Undervisningen er praktisk fokusert, og vi jobber stort sett prosjektbasert med egne spill i små grupper. Vi arbeider primært mot PC og Android, men etterhvert som elevene blir mer drevne blir det også mulighet for å utvikle spill til VR og konsoller og eksperimentere med alternative kontrollere.

Verktøyene vi benytter varierer fra prosjekt til prosjekt, og vi er innom både verktøy som er standard i bransjen og nye og gamle “hemmelige våpen”. 

Publisering

Et spill er ikke ferdig før noen spiller det, derfor har vi på Danvik fokus på å ikke bare lage, men også utgi spillene våre. Vår målsetning er at så mange som mulig av spillene som er laget på Danvik skal kunne gis ut på plattformer som Google Play, Steam eller itch.io

Studieturer

I løpet av året vil du ha mulighet til å delta på flere studieturer og mindre utflukter. Foruten de frivillige fellesturene skolen har til USA og India pleier klassen å besøke spillutviklermessen Konsoll i Bergen, hvor mange nasjonale og internasjonale aktører deltar. Tidligere år har det vært foredragsholdere fra Telltale Games, Epic Games, DICE og Double Fine og det er gode muligheter for å skape kontakter i spillindustrien. Ut over det tar vi også en bransjedag i Oslo hvor vi besøker spillstudioer og snakker med utviklere.

Game Jams

Vi på spillinjen har de siste årene slått oss sammen med Creative Gaming på Buskerud Folkehøgskole og reist på Global Game Jam i Hamar. Vi tar også sikte på å få laget spill til  online-jams som f.eks. Ludum Dare og andre events.

Portfolio

En sterk portfolio er kritisk for å sikre seg en jobb i spillindustrien, og for å komme inn på flere av de mer prestisjefylte utdannelsene. Gjennom året vil vi etter hvert prosjekt sette av tid til å legge de beste arbeidene i en portfolio som viser hva du kan og som gjør deg attraktiv for skoler og arbeidsgivere. Både underveis i prosjektene og i forbindelse med portfolioene vil vi jobbe med hvordan man evaluerer eget og andres arbeid, og hva det vil si å gi hverandre konstruktiv tilbakemelding.

 

Fagplan:

Målsetningen er at eleven i løpet av folkehøgskoleåret skal få:

  • Mulighet for å utvikle sin kreativitet og evne til å realisere spillrelaterte ideer.
  • Utvikle sin kritiske og analytiske sans i forhold til sine egne og andres produkter.
  • Grunnleggende ferdigheter innenfor flere av verktøyene som brukes for å lage dokumentasjon, gameplay, levels, lyd og grafikk til dataspill.
  • Grunnleggende kunnskap om hvordan spillindustrien er bygget opp og de ulike rollene i et utviklingsteam.
  • Kunnskap og erfaring med å jobbe prosjektbasert med moderne prosjektstyringsmetoder.
  • Bli vant til å jobbe iterativt, ved å designe et spill, lage en prototype, teste den, analysere resultatene og forbedre designet.
  • Erfaring med å lage dataspill og ha fullført flere små og minst ett større prosjekt.

Undervisningsplan

Undervisningen frem til jul vil være basert på 2-ukers moduler hvor vi tar for oss en spillsjanger og en relatert grafisk teknikk, f.eks. Pixel-art eller 3D sculpting, og lager et spill. 

I løpet av en 2-ukers modul vil vi spille og analysere et par av de viktigste spillene i hver sjanger og identifisere typiske sjangertrekk. Med denne kunnskapen i bakhodet går vi gjennom prosessen med å planlegge, designe, utvikle og teste våre egne spill innenfor sjangeren.

Vi starter med enkle spilltyper, som pek-og klikk eventyr, før vi avanserer til litt mer avanserte 2D spill, som plattformere og shoot’em up’s. Mot slutten av denne perioden vil vi se på mer komplekse spilltyper, som bl.a. krever mer kompleks animasjon, ressurshåndtering og 3D modellering. Hvilke konkrete sjangere vi tar for oss er litt opp til elevene, gjesteforeleserne og hva som rører seg i spillverden akkurat nå.

Workshops

Innimellom modulene har vi bolker med workshops hvor vi tar for oss mer generelle problemstillinger eller enkeltverktøy, som f.eks. Lyddesign i Audacity, eller etikk i dataspill. Her vil det også være naturlig å trekke inn gjesteforelesere som er spesialister innenfor temaet vi tar for oss.

Sluttprosjekt

Mot slutten av året får elevene mulighet til å jobbe på et større prosjekt. I denne fasen er fokuset på at elevene skal gå sammen og realisere sine egne ideer, og detaljene i sluttprosjektet er veldig opp til elevene. De kan ta utgangspunkt i en tidligere prototype og videreutvikle den, eller kombinere teknikker fra tidligere moduler og workshops med mer krevende utstyr og programvare, som VR for Oculus Rift eller HTC Vive og 3D-animasjon i Blender eller 3D Studio MAX

Mot slutten av prosjektperioden jobber vi mot å utgi spillene digitalt, på plattformer som Google Play, Steam, itch.io etc.

I løpet av sluttprosjektet vil elevene få innblikk i hva det vil si å arbeide i en større produksjon, og hva dette innebærer i forhold til design, prosjektstyring og planlegging. Prosjektplan og deadlines etableres sammen med lærerne.

Velkommen til et spennende år med spillutvikling på Danvik!