stillbilde fra spill

Slik er det på spillbedrift-linja!

Lurer du på hvordan det er å drive med spill på Danvik? Casper Verschuure er en av elevene på Spillbedrift – et av våre andreårstilbud for dem som vil dykke dypere inn i faget sitt.

Spillbedriften vår, Fancy Walrus Entertainment, utvikler et eventyr- og utforskningsspill. Kort sagt har faren din forsvunnet når han skulle utforske et område dekket av en magisk tåke og du har blitt sendt ut etter han, forteller Casper.

stillbilde fra spill

Bilde: Fancy Walrus

Styrer sin egen hverdag

Vi er seks stykker. Alle produserer sin del av spillet og har hver sine oppgaver. Det fungerer godt. Som gruppe er vi respektfulle overfor hverandre, vi løser små konflikter etter hvert, og folk er generelt engasjerte i det de holder på med.

Hvordan klarte dere å lande på en spillidé?

Da vi startet skoleåret i høst, ga vi oss selv én uke til å produsere et fullstendig spill. Det hjalp oss å komme inn i riktig modus. Som en følge av det, fikk vi ideer som vi kunne jobbe videre med. Vi testet litt forskjellig, og valgte å gå videre med det spillet vi lager nå. Det har endret seg mye siden starten!

Følger dere undervisning, eller jobber dere selvstendig?

Spillbedrift er en videreutvikling av førsteårslinja spilldesign. Vi jobber mye på samme måte som mediepraktikantene, men vi bor her på skolen. Lærerne er tilgjengelige for oss som veiledere, og hjelper oss når vi støter på problemer. Men det er opp til oss å styre oss selv, legge opp egne arbeidstimer og slikt. I tillegg møter vi opp på skolens morgensamlinger, danvikkvelder, og lørdagsseminarene hvis vi vil. Utover at vi driver med spilldesign, har vi også registrert et selskap gjennom Ungt Entreprenørskap, og må sette oss inn i hvordan man etablerer bedrift og tenker som en bedrift.

 

Viktigst å få spillet ut på markedet

Hvor langt er det meningen at dere skal komme med spillet innen skoleåret er ferdig?

Målet for året er å ha utviklet og publisert et ferdig spillprodukt. For oss er det viktigst å få det ferdig og ut på markedet – ikke at det blir verdenskjent eller at vi skal tjene mye penger på det. Læringsprosessen her er det aller viktigste. Vi har fått en unik mulighet til å jobbe med dette i trygge rammer, og har ingenting å tape.

Hva er dine egne ønsker eller ambisjoner etter dette året?

Jeg har lyst til å jobbe med storytelling eller visuelle effekter. Både grafisk design og historiefortelling har jeg fått veldig sans for. Det er kompetanse som kan brukes til mye forskjellig.

Hvor mye har Danvik hatt å si?

Det har hjulpet en god del til å få realistiske forventninger til spillbransjen, og å bli tydeligere på egne interesser.

 

Danvik gir muligheten til å finne ut hva man vil

Hvem passer spillinja for?

Du må være interessert i å lage spill, ikke bare å spille spill. Det er to forskjellige ting. Produksjon er nøkkelen! Vi hadde en spillelev her i fjor som var veldig interessert i spill, men han innså at han bare likte å spille – ikke å produsere. I år er han stipp på en annen linje. Han fikk virkelig testet ut en interesse, og fant ut at det ikke var riktig vei for ham. Det er det viktig lærdom i! Sånn ellers er livet som spillelev mye arbeid. Du må være forberedt på å jobbe effektivt og nøyaktig. Men hvis du er interessert i enten det visuelle, historieskaping, programmering eller matte passer du inn. Spill har jo alt.

Nå som du er inne i ditt andre Danvik-år: Hva er Danvik i et nøtteskall for deg?

Det er en veldig spesiell opplevelse. Både læring og det sosiale livet ditt er på skolen. Du lever på en måte i et eget samfunn, samtidig som vi også forholder oss til verden rundt oss. Jeg vil si at Danvik er en veldig bra opplevelse å ha. Det skjer noe hele tiden, og det er trygge rammer for å finne ut hva man vil gjøre med resten av livet – og kanskje hva man ikke vil gjøre.