Kapret halvparten av studieplassene

Danvikelevene Nora Haugstvedt (t.v) og Ina-Marie Stubberød (t.h) er to av totalt fire studenter som starter på en bachelor i flerkameraregi ved TV-skolen i august. 

Trangt nåløye

Nora gikk TV-produksjon på Danvik i 2019/2020 og Ina-Marie gikk samme linje i 2018/2019 etterfulgt av mediepraksis i Strix. I august blir de to klassevenninner, da de begge har kommet inn på bachelorstudiet i flerkameraregi på Høgskolen i Innlandet, avdeling for TV-fag, også kalt TV-skolen.

Det tas kun opp fire studenter i året på flerkameraregi og er det TV-studiet i Norge hvor det er hardest kamp om plassene.

Derfor var begge veldig usikre på om de fikk studieplass og Nora var innstilt på at hun skulle ha et praksisår gjennom Danviks mediepraksisordning.

-Jeg trodde ikke at jeg skulle komme inn på flerkameraregi, så derfor søkte jeg praksisplass. Jeg fikk tilbud om plass i NRK underholdnings mobilredaksjon, men på grunn av Covid-19 og usikre tider i bransjen, så søkte jeg også på TV-skolen i år.

Hun ble kalt inn til intervju på Lillehammer og dro opp i hovedsak for å vise at hun var motivert for å studere der i fremtiden.

-Da de ringte meg og sa jeg hadde kommet inn ble jeg egentlig litt forvirret. Jeg var så forberedt på å være i praksis og siden de kun tar opp fire studenter var det veldig uventet, men samtidig gledelig, forteller Nora.

Nå sto hun plutselig med studieplass på flerkameraregi, en utdannelse som har vært hennes store fremtidsmål, og en ettertraktet praksisplass i NRK.

-Jeg måtte gå mange runder med meg selv og søkte råd fra familie, venner og lærere for å finne ut av hva jeg skulle velge. Det var et vanskelig valg å ta, men jeg valgte til slutt studiet, selv om det innebar å måtte si fra meg en utrolig flott praksisplass i NRK. Nå er jeg bare ekstremt lettet og glad for at jeg skal begynne på den utdannelsen som jeg hele tiden har jobbet mot.

I videoen under er et utdrag fra TV-klassens julesending, der Nora er script.

Ble intervjuet på Farmen-gården

For Ina-Marie var intervjuprosessen noe litt utenom det vanlige. Hun var midt i opptaket av Farmen kjendis og hadde ikke mulighet til å dra opp til Lillehammer. I stedet rigget hun seg til med datamaskinen sin på et lager på Farmen-gården, og gjennomførte video-intervjuet blant fjøslykter, staur og andre rekvisitter som brukes i det populære reality-programmet.

– Jeg har aldri vært så nervøs før som jeg var under det intervjuet. Men de sa de digget location min, og det lettet jo litt på stemningen, humrer hun.

-Da de noen uker senere ringte og sa jeg hadde kommet inn ble jeg overlykkelig. Først skjønte jeg ikke hva hun mente, for hun brukte litt avanserte ord, så jeg måtte bare spørre om hun mente at jeg hadde kommet inn. I det jeg la på ringte jeg alle jeg kjenner for å fortelle det!

Ina-Marie hadde ingen erfaring med TV eller media før hun begynte på folkehøgskolen og takker Danvik for å ha introdusert henne for bransjen.

-For meg har Danvik spilt en superstor rolle for at jeg kom inn på TV-skolen. Altså, Danvik er jo hele grunnen til at jeg i det hele tatt søkte.

Danvik var avgjørende

I fjor var det også to Danvikelever som kapret halvparten av plassene på flerkameraregi. Amalie Marie Holt og Ronja Elise Mæhre Borgersen skal til høsten starte på sitt 2.studieår og de fattet også sin interesse for TV-bransjen på TV-produksjonslinjen, der de gikk i henholdsvis 2017/18 og 2018/19.

-Det første skoleåret har vært helt supert! Jeg føler virkelig jeg er på rett sted, og stortrives med studiet jeg har valgt. Skolehverdagen kan minne litt om tiden på Danvik, med tanke på at det er veldig sosialt og mye praktisk arbeid. Hver dag er man med folk som interesserer seg for det samme, i tillegg til at en lærer så mye spennende og interessant hver dag, forteller Ronja.

-Man møter folk som er interessert i det samme som deg. Samholdet på TV-skolen er utrolig bra uavhengig av hvilken linje eller årstrinn man går. Det er mye praktisk arbeid og lange dager med jobbing og sosialt i studio og jeg teller ned dagene til vi starter igjen i august, legger Amalie til.

De mener også at Danvik var avgjørende for at de kom inn på studiet.

-Danvik er helt klart hovedgrunnen til at jeg er der jeg er i dag. Man får det lille grunnlaget man trenger, og da jeg startet på studiet merket jeg at jeg egentlig lå litt foran de andre som ikke hadde gått på Danvik eller hadde erfaring fra bransjen. Så Danvik var veldig viktig for at jeg kom inn, sier Amalie. Ronja nikker bekreftende.

-For min del tror jeg at det var helt avgjørende for om jeg skulle komme inn på studiet. Danvik bidro med å skape et viktig grunnlag for å forstå hvordan bransjen fungerer, og hvordan de ulike rollene i et flerkamera-team må jobbe sammen for å skape god TV. Danvik bidro også mye med å hjelpe meg med å finne ut hva jeg ville jobbe med innenfor TV. Før Danvik ante jeg ikke at det var jobber som regi og script som kom til å fenge meg mest.

Amalie Holt (t.v) og Ronja Borgersen (t.h) i regirommet på TV-skolen. Foto: privat

 

Mange Danvikinger på TV-skolen

Blant studentene som årlig tas opp ved TV-fagene ved Høgskolen i Innlandet er omlag en fjerdedel tidligere Danvikelever. Noe av grunnen kan være at TV-produksjonslinjen på Danvik har et stort fokus på flerkameraproduksjon. En teknikk som brukes på det aller meste av studiosendinger i TV-underholdning, sports- og livesendinger.

For Nora og Ina-Marie, som starter til høsten, er det en ekstra trygghet at det er mange «Danvikvinger» på Lillehammer.

-Det er godt å vite at andre har den samme erfaringen og kunnskapen som meg selv. Det kan også være en fin «ice-breaker» å prate om Danvik. Vi har jo mange historier og erfaringer fra Danviktiden vi kan dele, sier Nora.

-Det er veldig mange fra klassen min på Danvik som enten går på TV-skolen eller som skal starte til høsten. Det gjør det mye mindre skummelt. Også blir det supergøy å få jobbe med dem igjen. Det gleder jeg meg aller mest til, forteller Ina-Marie som tror TV-skolen liker elever som har gått på Danvik.

-Jeg tror de vet at vi har lært masse og har fått prøve oss i så mange forskjellige roller innenfor faget, slik at vi kanskje vet mer hva vi går til enn de som kommer rett fra videregående. Og for oss som har hatt praksis i tillegg, så har vi jo jobbet i bransjen i et år og sannsynligvis funnet ut hva vi vil spesialisere oss i.

Jeg tar med meg verdifull erfaring

TV-produksjonslinjen på Danvik har som mål at elevene skal innom de fleste rollene som inngår i TV-faget. Det innebærer blant annet profesjonell flerkamerateknikk, lys, lyd, enkamerateknikk, casting, ideutvikling, produksjonsledelse, programledelse og scenografi. Opplegget har stort fokus på praktisk arbeid og at hele klassen skal lage TV-sendinger sammen.

Nora, Ina-Marie, Amalie og Ronja mener de tar med masse nyttig erfaring inn i studiet.

-Året på Danvik har vært veldig viktig for meg. Jeg hadde ikke mye erfaring da jeg startet, men jeg har lært så mye, fått kunnskap og erfaring innenfor TV-regi og blitt tryggere på hva jeg ønsker å jobbe med, sier Nora.

-Fra Danvik tok jeg først og fremst med meg ureddheten. Å bare hoppe ut i det, stole på at du vet hva du driver med og med en innstilling om at dette kan jeg, sier Amalie.

For Ronja sin del har erfaringen med team-work vært spesielt viktig.

-På Danvik lærte jeg mye om det å jobbe med folk som er like og ulike meg selv. Jeg lærte også mye om meg selv og hvordan jeg skal opptre i tett samarbeid med ulike type personligheter.

Ina-Marie er enig.

-Jeg vil si at jeg får bruk for alt jeg har lært og erfart på TV-linjen og i mediepraksisåret. Jeg har fått gjøre så mye forskjellig, så jeg føler jeg har fått veldig stor respekt for alle ledd i en produksjon. Alle er like viktige, og det syns jeg er veldig viktig å ikke glemme.

-Ja, samarbeid og god kommunikasjon innad i teamet er nøkkelen til et godt produkt. Det erfarte jeg på Danvik. Har du lyst på en jobb innen TV-bransjen er Danvik helt klart et smart sted å starte, avslutter Amalie.

Les mer om TV-produksjonslinjen her.

Danvik har fortsatt ledige plasser for 2020/2021. Søk her.

Les mer om mediepraksisåret på Danvik her.