Let’s GO 2018

3. januar var årets elevkull endelig tilbake på Danvik Folkehøgskole. Og hva passet vel bedre enn å sparke det nye året i gang med et inspirerende seminar om kosthold og fysisk aktivitet.

YOLO-ernæring

Kristine Nordkvelle  jobber som ernæringsfysiolog og kaller foredraget for «YOLO ernæring».

– Ja, for vi lever jo bare en gang så det er nå det gjelder!  Hun fortalte at det faktisk er vanlig å gå opp litt i vekt når man flytter hjemmefra for første gang, og ga oss noen nyttige tips til hvordan man kan ta enda bedre vare på kroppen vår.

Leonard Dalen synes foredraget var interessant og mener kosthold ofte er et undervurdert tema blant ungdom.

– Jeg synes det er utrolig viktig med kunnskap om dette. Å kunne spise riktig og ha gode rutiner er utrolig bra for både fysisk og psykisk helse, sier han.

Joakim Nesvik synes det er fint at elevene kan samles i Danvik Arena og få mer kunnskap om temaer som ikke blir tatt opp på daglig basis.

– Det er viktig at vi har god kunnskap innen kosthold, fordi det hjelper oss til en bedre og sunn hverdag. I tillegg synes jeg det er viktig at ungdom også driver med trening, for at kroppen kan bruke den energien den har fått i seg. Dermed blir hverdagen mye enklere og man slipper å fokusere så mye på utfordringer som for eksempel kosthold, sier Joakim.

(Ernæringsfysiolog, Kristine Nordkvelle viser Joakim og Leonard hvor mange sukkerbiter det er i 0,5 l Coca Cola).

30 om dagen

Visste du at det kun er 30 minutter fysisk aktivitet om dagen som gjelder? Enten det er en gåtur eller en halvtime styrketrening. Du vil uansett få det bedre om du klarer «Dine 30» om dagen, både mentalt og fysisk, forklarer Nordkvelle. Da er det gøy se at det mest populære valgfaget på Danvik denne våren er «Trening».

Velkomstdrinken før seminaret var en smoothie-shot. Den smakte nyyydelig! (Selv om fargen ikke ble helt som planlagt…)

Prøv den hjemme selv da vel!  Du trenger: banan, eplejuice, frosne bær, Biola, spinat, avocado (og en blender) – Voila!

Viktig med  en oppvekker

Lena Fjellstad (i midten med grå lue) synes også det er gøy med slike arrangementer der man lærer noe nytt.

– Også er det en bonus når man får smaksprøver, sier hun fornøyd. Her på Danvik får vi god og variert mat, men jeg har ofte tatt meg selv i å kjøpe usunne ting. Det er viktig å få en liten oppvekker i blant, fortsetter hun.

Etter foredraget var det kveldsmat i matsalen med litt ekstra godt for anledningen:

Cottagecheese med vaniljekesam, bær og nøtter, fajitaslefse med skinke og laks, grønnsaker og dipp, miniomelett og søtpotetsuppe. Alle er gode alternativer til kveldskos istedenfor den populære «Grandisen». (Til opplysning så inneholder en  Grandiosa like mange kcal som to middagsmåltider).

Mer fokus på motivasjon

Den sunne kveldsmaten er fortært og elevene oppsummerer det såkalte helse-seminaret.

– Jeg kan gjerne tenke meg et lignende seminar igjen, sier Joakim, men han ønsker seg en litt mer åpen vinkling.

– Med det mener jeg at vi også får vite mer om hva som skal til for å gå opp i vekt eller opprettholde en god vektbalanse.  Det ble kanskje litt mye repetisjon om hvordan man skal gå ned i vekt og om å slanke seg.  Vi er jo klar over hva som skal til, men jeg vil gjerne ha mer input på hvordan man finner eller opprettholder motivasjonen, sier han.

Lena nikker bekreftende.

-Ja, jeg vil veldig gjerne ha en slik kveld igjen, men med mindre fokus på slanking og mer fokus på trening og det å opprettholde en sunn og god kropp med bra kosthold, avslutter hun.