Meny

Spilldesign og Grafikk

Drømmer du om å jobbe i spillbransjen, og skape din egen spillsuksess? Her får du en innføring i alle delene av prosessen – fra idé til ferdig spill!

Et år på spillinja gir deg nødvendig, grunnleggende erfaringen til videre utdanning, eller som utgangspunkt for en spennende praksisplass i et spillselskap. Det blir lærerike besøk til spillstudioer, og en unik rekke gjesteforelesninger med nøkkelpersoner fra bransjen. Tidligere har vi hatt forelesere fra Ravn Studio, Krillbite, Red Thread Games og Blizzard.

Vi arbeider med egne spillprosjekter i små grupper og benytter oss av verktøy som er standard i bransjen. Primært arbeider vi mot PC og mobiltelefoner, men vi lager også et større VR prosjekt med hele klassen hvor alt lages av elevene selv.

 

Som den eneste skolen i Norge ferdigstiller og utgir noen av våre elever hvert år et spill. Disse blir publisert på nettbutikker som Steam eller Google Play og denne erfaringen vil gi deg et unikt innblikk i hvordan det er å jobbe med spill. Noen tidligere utgitte spill er MinitimeRoad Doom, CLO og Scribble Runner.

For de som har gått ett år på linjen er det mulighet til å bygge på med et ekstra år hvor man starter opp og driver sin egen spillbedrift gjennom hele skoleåret.

Lærerne på linjen, Nils Anderssen og Ida Bratrud Kielland, har lang fartstid innenfor spillutvikling, har utgitt flere spill og vunnet flere priser.

Fokuset er på en potensiell vei videre i industrien. Finn din rolle, enten du liker å skrive, jobbe med det visuelle uttrykket eller programmere. For deg som elsker å skape og ønsker å jobbe med spillutvikling!

 

SØK HER!

 

Studentarbeid

 

Se våre nyhetsaker HER

Studieturer

I løpet av året vil du ha mulighet til å delta på flere studieturer og mindre utflukter. Foruten de frivillige fellesturene skolen har til USA og India har vi også en egen tur med klassen til Konsoll, en spillutviklermesse i Bergen hvor mange nasjonale og internasjonale aktører deltar. Tidligere år har det vært foredragsholdere fra Telltale Games, Epic Games, DICE og Double Fine og det er gode muligheter for å skape kontakter i spillindustrien. Ut over det tar vi også en bransjedag i Oslo hvor vi besøker spillstudioer og snakker med uviklere.

Fagplan

(Nb. Med forbehold om endringer for neste skoleår.)

Faglærer: Nils Anderssen og Ida Bratrud Kielland

Hovedmål

  • Få en grunnleggende kunnskap og erfaring med hvordan industrien er bygget opp og hvordan det er å lage dataspill.
  • Eleven ved utgangen av året skal ha fullført flere små og et stort prosjekt.
  • Eleven skal få utføre spill relaterte ideer i praksis, presentere dem, analysere resultatene, lære av dem og føre lærdommen videre i nye prosjekter.
  • At eleven skal utvikle en analytisk sans ovenfor sine og andres produkter.

Produksjonslære
Hvordan planlegge, utføre og analysere arbeidsprosessene når man lager spill. Om ønskelig vil også være gjennomgang av hvordan man starter en bedrift og hvordan industrien er bygget opp og fungerer.

Spilldesign
Eleven skal ha en grunnleggende forståelse for spill, hvordan utarbeider ideer, planlegger for å utføre dem, utfører dem, justerer dem og ferdigstiller dem. De skal også ha en forståelse for hva som kjennetegner forskjellige sjangere, flerspiller og enspiller, design prinsipper, trender i industrien og eksterne faktorer for en
utvikling.

Grafikk
Eleven skal få en grunnleggende forståelse for hvordan grafikk fungerer i spill både teknisk men også fra et visuelt perspektiv. Vi ser på forskjellige visuelle utryksformer i spill og hvordan man bruker det visuelle for å fremheve spillopplevelsen. Primært vil vi arbeide med 3d, men vil også se noe på 2d grafikk.

Scripting
Elevene skal få en grunnleggende forståelse for scripting (lett programmering) og prinsipper og arbeidsmetoder relatert til dette. Undervisningen vil primært foregå med visuell scripting med Playmaker, men det vil også bli tilrettelagt for at folk kan arbeide med C#.

Lyd og musikk
Få en grunnleggende forståelse for hvordan disse mediene fungerer med spill og hvordan de kan tilpasses for å øke opplevelsen.

Spillutviklingsverktøy
Praktisk erfaring med å utvikle prototyper til spill ved bruk av Unity 3d (eller lignende), Substance Painter, 3D Studio Max og andre verktøy som er viktige for industrien i dag.

Evaluering
Å evaluere elevenes innsats og resultater løpende gjennom hele året. Evalueringer vil skje gjennom tilbakemeldinger i klasserom, samt oppsummerende tilbakemeldinger etter ulike oppgaveperioder. Innsats, prosess, progresjon og refleksjon ligger til grunn for evalueringene.

 

Undervisningsplan

Dette er den overordnede planen for hvordan skoleåret er bygget opp. Dette vil variere noe fra år til år, men vil i utgangspunktet ha følgende form:

Introduksjon (4 uker)

Introduksjon til, skolen, medelever, faget, Unity 3d og scripting i Playmaker. Målet med denne perioden er å gi elevene en grunnleggende innføring i alle nødvendige aspekter for å kunne lage enkle spill. Mindre oppgaver som å lage et puzzle spill, scripte enkle mekanismer og lage egen grafikk blir gitt i løpet av denne perioden.

Platformspill (2 uker)

Her skal elevene lage et platformspill med de grunnleggende mekanismer på plass og 1-2 brett. Her blir elevene delt inn i grupper på 3-4 stk og alle elementene i spillet skal lages av elevene selv.

3D modellering og teksturering (3 uker)

Hovedfokuset for denne perioden er å lære grunnleggende bruk av 3D Studio Max og 3d modellering for spill. Det vil bli lagt opp til mindre oppgaver og en gradvis introduksjon til verktøyene. Til teksturering av modellene vil vi bruke Substance Painter og vi ser på hvordan PBR materialer, som er standard i mange spill i dag, fungerer.

VR prosjekt (3 Uker)

Her skal hele klassen sammarbeide om å lage et stort VR prosjekt (her er et eksempel) med en destinkt visuell stil og et enkelt gameplay. Her kommer vi til å simulere en større bedrift hvor elevene arbeider i mindre grupper med fokuserte oppgaver som blir satt sammen i en større sammenheng. Til dette prosjektet vil vi bruke Oculus Rift eller HTC Vive.

Prosjektarbeid (2 uker)

I denne fasen er hovedfokuset å utvikle et eget spill basert på egne ideer. Ved starten av perioden vil vi gå gjennom prosjektstyring og konseptutvikling. Rammeverket for spillet og deadline for de forskjellige fasene utarbeides i samarbeid med læreren. Undervisningen fra læreren vil i denne perioden være tilpasset hva elevene arbeider på. Elevene arbeider i grupper på 3-4 personer.

Historiefortelling (1 uke)

Her vil vi se på hvordan historiefortelling fungerer i spill, de bakomliggende strukturene, hvordan det påvirker spillet og spilleren, og fortellertekniske teknikker som kan brukes. Det vil bli laget et mindre tekstbassert eventyrspill i sammarbeid med Manus og Skriveverksted.

Sluttspill (10 uker)

Her vil elevene få en lengre periode til å lage et større prosjekt og ved slutten vil de ha mulighet for å utgi spillet sitt på en nettbutikk (som Steam eller Google Play). Målet med denne perioden er å gi elevene innblikk i hvordan det er å arbeide med et spill over lengre tid og hva det trengs av spilldesignet, de som arbeider på spillet og planlegningen av produksjonen. Da spillutvikling tar mye tid så er det her elevene har mulighet til å gjøre prosjekter som er nærmere et profesjonelt produkt.